10 مورد از عوارض سیگار و قلیان بر پوست

10 مورد از عوارض سیگار و قلیان بر پوست

خانه / تازه های سلامت / 10 مورد از عوارض سیگار و قلیان بر پوست

امروزه شاهد مصرف بی رویه دخانیات بویژه قلیان در جامعه بویژه جوانان و نوجوانان هستیم. عوارض سیگار و قلیان بر پوست، باعث تنگی عروق و کم شدن اکسیژن رسانی به اندامهای حیاتی میشود که عوارض جبران ناپذیری برروی بدن و پوست میگذارد.

بسیاری تصور می کنند که عوارض قلیان کشیدن به این دلیل که آب موجود در قلیان میزان سمیت و سرطان‌زا بودن تنباکو را کاهش می‌دهد کمتر از کشیدن سیگار است؛ اما حقیقت این است که عوارض قلیان کشیدن همانند کشیدن سیگار است و هردو اثرات منفی بر پوست دارند.

تار، صدها ماده شیمیایی مختلف (هیدروکربن‌های پلی آروماتیک، آمین‌های آروماتیک و ترکیبات غیر ارگانیک)، آرسنیک، کروم، کبالت، کادمیوم، نیکل، فرمالدئید، استالدئید، اکرولین و پودر سرب تعدادی از مواد سمی و بسیار خطرناکی هستند که در اثر کشیدن قلیان وارد بدن، سیستم تنفسی و جریان خون می‌شوند و موجب افزایش احتمال بیماری های انسدادی ریه،تنگ نفس، سرطان ریه ، مشکلات قلب و عروق ،سرطان مثانه ،معده و دهانه رحم میگردد.

اکثر افرادی که به طور مرتب از سیگار و قلیان استفاده می کنند همیشه چند سال بیشتر از سنشان نشان می دهند و باید برای همیشه با داشتن پوستی درخشان و شفاف خداحافظی کنند زیرا دود حاصل از استعمال دخانیات نه تنها پوست را خشک میکند بلکه با مسدود کردن رگهای خونی، از میزان جریان خون در صورت کاسته شده و مواد مغذی ضروری و اکسیژن کمتری به پوست میرسد.

در ادامه با 10 مورد از عوارض سیگار و قلیان بر پوست آشنا خواهیم شد.

عوارض سیگار و قلیان بر پوست

مضرات سیگار و قلیان برای سلامتی بدن

سرطان دهان، سرطان ریه، سرطان معده و سرطان مری، بروز بیماری‌های قلبی و تنفسی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، مشکلات باروری در زنان و مردان تعدادی از عوارض جبران ناپذیری هستند که مصرف سیگار و قلیان بر سر بدن می آورند.

از همین رو گفته میشود مصرف دخانیات هیچ چیز جز ضرر برای سلامتی ندارد. همچنین کشیدن قلیان مشترک خطر سرایت بیماری‌های عفونی را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد.

عوارض سیگار و قلیان بر پوست

برای هشدار دادن در مورد عوارض سیگار و قلیان بر پوست معمولا به جنبه‌هایی مثل سرطان‌زا بودن و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره می‌شود. اما مسئله اینجاست که کشیدن قلیان و سیگار فقط باعث بروز این بیماری‌ها نمی‌شود و تاثیرات بسیار مخربی بر روی زیبایی و پوست نیز می‌گذارند.

1-پیری زودرس پوست

بروز چین و چروک، کاهش شفافیت و درخشندگی پوست، ایجاد برخی لک های پوستی و … از جمله نشانه های پیری هستند که در افراد سیگاری به شکل زودرس و زودتر از حالت معمول قابل مشاهده می‌باشند که علت آن عدم گردش خون کافی و نرسیدن اکسیژن و مواد مغذی کافی به سلول‌های پوستی می‌باشد.

طوری که افراد سیگاری به طور میانگین ۱/۴ برابر بیشتر از سنشان نشان میدهند و دلیل آن این است که سیگار مانع جریان خون در بافت صورت شده و در نتیجه بافت صورت شل و چروکیده میشود.

 

2-چین و چروک دور لب

با پک زدن به قلیان و سیگار ماهیچه‌های اطراف لب خود به خود ضعیف می‌شوند همچنین عوارض سیگار و قلیان بر پوست سبب کاهش کلاژن‌سازی و از دست رفتن حالت کشسانی پوست میشود که این دو عامل کنار هم باعث بروز چین و چروک اطراف لب میشود. می توانید چین و چروک ایجادی را با لیفت صورت با نخ برطرف کنید.

 

3-شل شدگی و افتادگی پوست

مصرف سیگار و دخانیات طی زمان کلاژنسازی را در پوست کاهش میدهد که در نهایت موجب کاهش خاصیت کشسانی یا الاستیسیته پوست می‌شود. این عارضه جانبی فقط بر پوست صورت افراد سیگاری تأثیر نمی‌گذارد و به مرور زمان شاهد افتادگی و شل شدگی پوست بدن در نواحی چون سینه و بازوها خواهید بود.

شل شدگی و افتادگی پوست از عوارض سرطان

4-سرطان پوست

شانس ابتلا به نوعی از سرطان پوست در افرادی که دخانیات استعمال میکنند تا ۵۲% بیشتر از افراد معمولی می‌باشد. این نوع از سرطان پوستی بیشتر در ناحیه لب و اطراف دهان افراد سیگاری قابل مشاهده می‌باشد که پزشکان دلیل افزایش شانس ابتلا به این بیماری در افراد سیگاری را کاهش سطح ایمنی بدن به دلیل وارد شدن مواد سمی درون سیگار به بدن این افراد می‌‌دانند.

5-پسوریازیس

عوارض سیگار و قلیان بر پوست، ریسک ابتلا به پسوریازیس را در افراد تا دو برابر افراد معمولی افزایش می‌دهد. پسوریازیس نوعی بیماری پوستی می‌باشد که موجب خارش، قرمزی پوست و پوسته پوسته روی سطح پوست به خصوص در ناحیه پوست سر زانوها، آرنج‌ها، دست‌ها، پاها یا کمر می‌شود.

استرس از عوامل اصلی ایجاد کننده این بیماری می‌باشد. اما سیگار نیز باعث ابتلا به این عارضه میشود. همانطور که اشاره کردیم نیکوتین سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار‌داده، باعث عفونت سلول‌های پوستی می‌شود و شیوع سلول‌های آلوده را سرعت می‌بخشد که همه آنها موجب شیوع سریع پسوریازیس می‌شوند.

6-اثر منفی ترمیم زخم‌ها

نیکوتین موجود در سیگار و قلیان باعث انقباض و باریک شدن عروق شده و از اکسیژن موجود در رگهای خونی میکاهد و موجب اختلال در بهبود زخم‌ها می‌شود.

میزان کم جریان خون و سرعت کم آن موجب کاهش توانایی بدن در بازسازی نقاط مختلفش می‌شود. پزشکان همواره تأکید به کاهش و قطع مصرف سیگار قبل و حین انجام عمل‌های جراحی دارند زیرا عوارض سیگار و قلیان بر پوست در این زمان باعث کاهش سرعت بهبود بیمار بعد از انجام جراحی می‌شود.

7-تغییر رنگدانه‌های پوستی

از دیگر عوارض سیگار و قلیان بر پوست می‌توان به افزایش ملانین در پوست اشاره کرد که رنگ پوست انسان تغییر میکند و منجر به ایجاد لکه‌های تیره به‌خصوص روی صورت می‌شود.

دود سیگار و قلیان حاوی مونواکسید کربن بوده و این ماده جایگزین اکسیژن موجود در پوست میشود. در نتیجه از میزان جریان خون کاسته میشود و پوست دچار خشکی شده و تغییر رنگ میدهد. همچنین دود سیگار بسیاری از مواد مغذی موجود در بدن از جمله ویتامین C، که به محافظت و ترمیم پوست کمک میکند را آلوده میکند.

8-احتمال ابتلا به آکنه اینورسا

می‌توان گفت سیگار کشیدن یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر محیطی برای ایجاد آکنه اینورسا است. آکنه اینورسا، یک بیماری التهابی پوستی نسبتاً شایع است که بیشتر در مناطقی از بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه‌ها که پوست روی پوست ساییده می‌شود، ایجاد میشود.

9-ریزش و نازک شدن مو

با بالا رفتن سن تار موها در زنان و مردان نازک‌تر می‌شود. اما عوارض سیگار و قلیان بر پوست این روند را تسریع می‌کند. پزشکان معتقدند سموم و مواد شیمیایی موجود در دود سیگار و قلیان باعث تخریب سلولها و تولید رادیکالهای آزاد میشود. بنابراین افراد سیگاری نسبت به مردم عادی دارای موهای نازکتری بوده و مویشان سریعتر ریزش پیدا میکند و سفید میشود.

پیشنهاد مطالعه: دشمنان موهای خود را بشناسید

پوسیدگی دندان از عوارض مصرف سیگار و قلیان

10-پوسیدگی و زرد شدن دندان ها

دندان‌های زرد و جرم گرفته یکی از بدترین تاثیرات مصرف دخانیات در طولانی مدت است اما این تمام ماجرا نیست. بوی بد دهان، جرم گرفتگی دندان‌ها و عفونت لثه در کنار بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای مثل سرطان دهان، زبان و … از جمله عوارض سیگار و قلیان بر پوست برای فرد محسوب می‌شوند.

هرچه سریعتر سیگار و قلیان را ترک کنید.

هیچ زمانی برای ترک سیگار و قلیان دیر نیست. اگر دچار نوعی از بیماری‌های پوستی هستید، درصورتی‌که سیگار را ترک کنید به‌احتمال‌زیاد بیماری شما بهبود پیدا خواهد کرد. تحقیقات نشان می‌دهد با ترک سیگار، التهاب رگ‌های خونی که منجر به بسیاری از بیماری‌های پوستی مرتبط با سیگار می‌شود، کاهش پیدا می‌کند، گردش خون و ضربان قلب شما و همچنین عملکرد قلب و ریه‌ها بهبود می‌یابد.

همچنین با بازگشت جریان خون طبیعی، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری سلول‌های پوست می‌رسند که در نتیجه پوست شما می‌تواند سالم‌تر به نظر برسد.

همچنین با توجه به نوع مشکل پیش آمده میتوانید با یک متخصص مشورت کنید و از سایر روش های جراحی و غیر جراحی همانند فیلرها و لیزرهای جوانساز برای بازگرداندن زیبایی و جوانی خود استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 3]

دریافت مشاوره

جهت اخذ نوبت در کلینیک آرمان الهیه کافیست فرم زیر را با کامل نمایید

نظرات کاربران

ثبت دیدگاه شما

کاربر محترم شما میتوانید دیدگاه خود درباره مطلب فوق و یا هرگونه سوال مرتبط را کادر زیر وارد نمایید تا پس از تایید کارشناسان ما به نمایش گذاشته شود.

مطالب پیشنهادی

مشاوره حضوری رایگان